בית

>

חוקים, תקנות ומשפט

>

תביעות אחרי שיפוצים - איך יש לפעול וממה להימנע

תביעות אחרי שיפוצים - איך יש לפעול וממה להימנע

תביעה אחרי שיפוץ - כשאנחנו מתכננים את השיפוץ שלנו זה הדבר האחרון שאנו רוצים לחשוב עליו. בכל זאת, כדאי להכיר את החוק, להבין מהם זכויותיכם, ללמוד על התהליך וכמובן - להבין איך תוכלו להגן על עצמכם כדי להימנע מתביעות

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-23/01/2017 4 דק' קריאה

במאמר זה ניגע באפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם, במידה ונפלו ליקויים חמורים בעבודת הקבלן, או אם נעלם ולא סיים את עבודתו. נדגיש, כי רוב המאמרים אצלנו באתר נועדו גם כדי לתת לכם מידע מקצועי וכלים להבין אם הקבלן מבצע את עבודתו נאמנה - וכמובן שאנו מחברים אתכם עם קבלנים המגיעים עם חוות דעת מצויינות, כך שאנו מנסים לעשות הכל כדי שלא תגיעו לעולם למצב של חוסר שביעות רצון או תביעה משפטית. עם זאת, אנו מודעים לכך שהמציאות אינה תמיד ורודה, וישנם מקרים בהם יש צורך בהכרת הכלים המשפטיים. כמובן שמעבר להפעלת הכלים המשפטיים בסוף התהליך, אנו ממליצים מאוד להגן על עצמכם באמצעות חוזה קפדני, נושא עליו נפרט בהמשך.

מה אומר החוק בעניין התקשרות עם קבלן?

חוק החוזים, פקודת הנזיקין וחוק חוזה קבלנות הם החוקים הרלוונטיים למקרים של תביעות הנוגעות לשיפוצים. החוקים הללו אינם חוקים המתייחסים ישירות לשיפוצים, שלא כמו במקרה של חוק המכר המתייחס לרכישת דירה מקבלן ומגדיר ספציפית את האחריות ומחויבות הקבלן לתיקונים.  

מה אומרים החוקים הרלוונטיים לגבי זכויותיכם בשיפוץ? סעיף 2 לחוק חוזה קבלנות תשל"ד-1974 קובע כי קבלן שיפוצים חייב לעשות את מלאכתו על פי המוסכם בין הצדדים: "הקבלן חייב לעשות את המלאכה או לתת את השירות והמזמין חייב לשלם את השכר, הכל לפי המוסכם בין הצדדים". אם אתם - הלקוחות אינכם מרוצים מביצוע העבודה מכיוון שבוצעה שלא כפי שהוסכם ביניכם - הדבר מוגדר בחוק כפגם: "לא היו המלאכה או השירות בהתאם למוסכם (להלן פגם) על המזמין להודיע לקבלן זמן סביר לאחר שגילה אותו… ואם הפגם ניתן לתיקון - לתת לקבלן הזדמנות נאותה לתקנו".

שחר רוטרמן

ציון 9.75 50 חוות דעת

רן מזרחי

ציון 10 4 חוות דעת

ג'מאל אבו נאב

ציון 9.6 5 חוות דעת

יעקב גולן

ציון 9.29 47 חוות דעת

בית משפט לתביעות קטנות לשיפוץ

כך, בהתאם גם להיגיון הבריא, השלב הראשוני עם גילוי הפגם הוא פניה לקבלן בבקשה לתיקון, תוך זמן סביר. במידה והקבלן לא תיקן את הפגם הלקוח קובע כי עומדות בפני הלקוח שתי אפשרויות:

 - הלקוח יכול לתקן את הפגם ולדרוש החזר מהקבלן.

 - הלקוח יכול להוריד מהשכר של הקבלן את הסכום שנועד לתיקון הפגם.

נציין כי אם התיקון הוא דחוף ניתן - על פי חוק - לוותר על החלק הראשון של יידוע הקבלן ומתן הזדמנות לתקנו. אבל במידה והתיקון לא היה דחוף והלקוח לא איפשר לקבלן לתקן את הפגם - הוא לא יהיה זכאי לזכויות שציינו לעיל. בנוסף, אם הלקוח עצמו אחראי לפגם… הקבלן אינו אחראי לתיקונו. לצד הלקוח עומד גם חוק החוזים הקובע כי במידה והופר החוזה ישנן זכויות כמו תביעת פיצויים וביטול ההסכם וכן קבלת פיצויים נוספים בשל עוגמת נפש, בהתאם למקרה.

אז הקבלן לא ביצע את העבודה בהתאם למה שסוכם, קיבל הודעה אך לא תיקן את הנזק. מה ניתן לעשות? בשלב הזה הלקוח יכול לתבוע את הקבלן. במידה וסכום התביעה הוא עד 33,800 ש"ח, ניתן לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות. היתרון בתביעה כזו היא מהירות יחסית של התהליך לעומת בתי משפט רגילים ואי צורך בעורך דין. החיסרון הוא חוסר הניסיון המשפטי של התובעים (לעומת בעל המקצוע שאולי כבר מכיר טוב יותר את הנוהל) ואי האפשרות לעירעור. אם הסכום הוא גבוה יותר ניתן לתבוע בבית משפט שלום, כאשר במצב כזה יש צורך בעורך דין. מובן שחשוב לקחת עורך דין המתמחה בתחום.

כחלק מבניית כתב התביעה חשוב להזמין שמאי  או חברת בדק בית לפירוט והערכת הנזק. בדרך כלל, יזמין גם קבלן השיפוצים חוות דעת מקצועית. פעמים רבות, במידה וישנם פערים משמעותיים בין חוות הדעת וקושי של בית המשפט להכריע, ימנה בית המשפט מומחה מטעמו, כאשר לרוב מסקנותיו יקבעו את הפסיקה הסופית של בית המשפט. בית המשפט יכול לקבוע פיצויים נוספים מעבר לסכום התיקון ולהוסיף עוגמת נפש, טרדה או הפסד ימי עבודה. 

איך נגן על עצמנו כדי לא להגיע למצב של תביעה משפטית?

כדאי לקבוע חוזה מפורט ככל האפשר שיכלול הצהרת קבלן על נסיונו ומקצועיותו, על מחויבותו להעסקת עובדים מקצועיים ובעלי היתר עבודה; פירוט מדויק של עבודת השיפוץ, כולל כתב כמויות ופירוט של החומרים שהקבלן יספק או הלקוח; עלות תוספות; פירוט לוח הזמנים לעבודה, כולל ציון סנקציות במידה שהקבלן לא עומד בו; לוח תשלומים - לפי התקדמות בעבודה. חשוב מאוד להשאיר סכום נכבד לסוף העבודות; לציין את חובת הקבלן לבצע ביטוח; התייחסות למקרים בהם החוזה יבוטל; ערבות אישית של הקבלן במקרה ומדובר בחברה בע"מ.

נציין כי מומלץ שלא לשלם על העבודה בשחור, אלא מול קבלות שיסייעו במידה ותצטרכו להוכיח שעבודות נעשו. בנוסף, כדאי לשמור מיילים עם תכתובות מול הקבלן כדי שכל מה שמוסכם אחרי תחילת העבודות יהיה מתועד גם כן. כמה שהתיעוד יהיה רב יותר, כך הדבר יסייע לכם בבית המשפט. שימו לב שהקבלן הוא מבצע ואינו גוף מתכנן. ישנם תקדימים של תביעות בהן הקבלן לא הוגדר כאחראי על כשלי תכנון, ולכן גם לא חויב לפצות את הלקוח על כשלים כאלה, אלא רק על ליקויים בביצוע. עוד נקודה שכדאי לשים לב אליה היא נושא השמאות. אם כבר הגעתם לבית משפט אל תוותרו על בדק בית או שמאות, מכיוון שזהו האמצעי המקובל בבית המשפט להוכחת נזק. אם אין בידכם דו"ח, המשמעות עלולה להיות דחיית המשפט.  

יש לכם עוד שאלות או מתלבטים לגבי נושא הקשור לתביעות משפטיות בהקשר לעבודות שיפוצים? אתם מזומנים להתייעץ בפורום שלנו  עם מומחים בתחום. 

 

מחפשים עורך דין ולא מצאתם ?

או

מחפשים עורך דין ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה